Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
Aktif Kullanıcılar Aktif Konular Üye Listesi Takvim Arama Yardım Skins Kayıt Ol Giriş |
Yöntembilim | |
YöntemBilim Forumu | Yöntem Bilim | Yöntembilim |
Konu: DÜNYA( Kapalı Konu) | |
Yazar | Mesaj |
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 2604 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Konu: DÜNYA Gönderim Zamanı: 08-Haziran-2011 Saat 15:39 |
ARADI?INI BULDUN MU ? "Adlaryn anlamlarynda gizlenen gerçekler oldu?u gibi gözlenen bazy gerçeklerinde adlary vardyr." Bu tümcede en anlamsyz ad, "anlam" oldu.. çünkü bunun dy?yndaki her sözcük ya yinelenmek ve ya da kar?yty kullanylmak suretiyle anla?ylyr kylyndy: Ad-ad, gizlenen-gözlenen, gerçek-gerçek, ol-var. Dilin içerik vermemek suretiyle kendinden bahsetmesine "üst-dil" deniliyor. Matematik gibi soyut ve içerik vermeyen konular kuru ve so?uk kaldy?yndan pek hazzedilmese de insany çeken bir arayy?yn tahrikiyle bulduraca?y bazy de?erli sonuçlar vardyr. Örne?in yazynyn ba?yndaki tümcede ad vermeden NESNE'ler ve KYMSE'lerdan söz ettim.. nesnenin gerçe?i ile kimsenin gerçe?ine i?aret ettim.. Tümceyi bir daha okuyun.. acaba zihninize dedi?im yazyldy my ? Ben bir kimseyim ve bir kimli?im ile ki?ili?im var. Bir toplumun bireyi, bir toplulu?un üyesiyim. Biricik ve tekil varly?ym ile öyle bir olu? ortaya koyuyorum ki bu var olu? dy?yndaki bütün gerçeklikler , bana göre, ikincil kalyyor. Edebi bir anlatymla ba? rolde sadece ben varym benim dy?ymdaki bütün kimseler ve nesneler benim DÜNYAM’yn parçalary, figüranlary haline geliyor. Elbette benden ba?ka kimseler var ve onlarda tek ba?yna bir dünyadyrlar. Ama benim özel dünyam dy?yndaki bu dünyalar, genel dünyanyn üyeleri ve bireyleridirler. Onlarda benim “gibi”dirler, sorumludur, yükümlüdürler, sorunludur, soruludurlar. Dilimin döndü?ü kadar bilinenleri dillendirdim. Ynsan SORULARLA bilinenlerde bilinmeyenlere giden bir yolcu ise bunun ortaya çykarylan sonuçlardan biri ne olabilir, diye dü?ünürsek aklan gelen ilk soru anlamyn anlamy NEDYR olacaktyr. Ama bu konuda bir sonucu ula?an oldu?unu sanmyyorum. Elbette sany gerçek de?ildir.. hele birisinin sanysy biraz daha kanydan uzakla?yr. Zaten anlamyn anlamy bilinse ve bulunsa bile anlatmakta zorlanaca?ymyz ku?kusuzdur. Var sayylar, kanylar, sanylar “gerçek”e ula?mak için söz ve bilgi gibi dolayly araçlardan yola çykyyorlarsa en evvel kelam ve ilim denilen i?aret ve delalet araçlarynyn sa?lam ve sa?lykly olmasynyn kurallaryny ve ko?ullaryny tespit etmemiz gerekir. Amma insanlar bu gibi konular yerine daha önemli, daha can alycy ve daha ya?amsal sorunlar ve konular üzerine kafa yormayy tercih ederler. “Eli bo? ve gönlü ho?” kimseler dile, söze, bilgiye, gerçe?e, anlama ili?kin konulary dile getirmi?ler ve onlary dinleyen “eli bo? ve gönlü ho?” kimseler olmu?, böyle okumu? yazmy? kimseler , azynlykta da kalsalar, felsefe ve hikmet denilen bir ETKYNLYK alany olu?turmu?lar. Y?te bu günlük bilgi ve bilim alany ötesindeki alanyn konularyndan biriside bilgidir.. di?eri varlyk.. di?eri de?er… Aslynda bunlaryn hepsi birdir ve bu birli?i ve bütünlü?ü gösteren ?öyle bir ?ema yapabiliriz. De?er VARLIK Bilgi Varly?yn iki yüzü var biri BYLGY’ye bakyyor bir de DE?ER’e bakyyor. Varlyk nesnedir veya kimsedir, ne varlyk ne de nesne olmayan varlyk yok mudur ?, her kimse ve nesnenin hem bilgiyi hem de?ere bakan yany olur. Biz bu yüzleri söz konusu ederken hem dili hem de dü?ünceyi kullanyryz. O zaman diyagramy tamamlayalym: Dil De?er VARLIK Bilgi Dü? Demek hem bilgi nesneleri, hem de?er kimseleri, hem dil nesneleri hem dü? nesneleri vardyr. Ayny zamanda hem bilgi kimseleri, hem de?er kimseleri, hem dil kimseleri, hem dü? kimseleri bulunur. Y?te size ayny zamanda elbette bize, arayy?ymyzda yol gösterecek bir harita elde ettik. Sa?lycakla kalyn. Osmanziya |
|
kutlu aytug
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
Gönderim Zamanı: 13-Ağustos-2011 Saat 20:22 |
|
|
ahmet
|
|
kutlu aytug
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
Gönderim Zamanı: 13-Ağustos-2011 Saat 20:24 |
Slm. Yöntem bilim diagramyna göre dünya kavramy ?öyle açyklanabilir. Dünya denince her halde akla pek çok kavram gelmekte, ancak böylesi temel kavramlaryn yöntem bilim diagramyyla açyklanmasy, her zaman oldu?u üzere ilgili tümel kavramlar kullanylarak mümkün olmaktadyr. Evet! Dünya, yüce yaratycy cihetinden bakyldy?ynda tabiat ve tabiat üstü olaylaryn-sünnetullahyn sergilendi?i bir varlyk, biz insanlar cihetinden bakyldy?ynda iradi tercihlerimize ba?ly olarak ?öyle veya böyle, amaçly veya amaçsyz üzerinde vaktin geçirildi?i bir varlyk… Ki bu tanymy digramyn merkezine koyarsak do?ru bir nokta belirlemi? oluruz. Bu noktadan geçen yatay koordinat eksenin sa? tarafyna öncelik-evveliyet prensibi gere?i ihtiyaçlary arama-yönelme-hareket kavramlary, sol tarafyna ise sonralyk-ahiriyet prensibi gere?i bulu?, deney-tecrübe kavramlary yerle?tirilebilir. Merkezden geçen dikey koordinat eksenin alt tarafyna soyutluk-batynlyk prensibi gere?i dünya ile ilgili algylama-kavram,fikir-dü?ünce ve bunlara ba?ly iradi seçim yerle?tirilebilir. Üst tarafa da somutluk-zahirlik prensibi gere?i geçim ile sa?lanan beslenme-hazym, doyum-büyüme kavramlary yerle?tirilebilir. Çapraz eksenlere gelince yani alt sa? alana sebep-sonuç prensibi gere?i heva-heves-tamah ve e?itim-okuma-yazma kavramyny, üst sa? alana yine sebep sonuç prensibi gere?i tüketim ve eksilme-kirlenme, yorgunluk; alt sol alana dilek-merak-istek, yönetim-sevk-idare kavramlaryny, üst sol tarafa da üretim ve artma-temizlik-tazelik kavramlaryny yerle?tirebiliriz. Böylece tamamlanan ?emamyzy yani dünyayy özü itibaryyla ?öylece okuyabiliriz. ?emanyn çözümlenmesi-okunmasy Dünya; tüm canly varlyklar için hayatyn be?i?i olup, bin bir çe?it ola?an (tabii) ve ola?an üstü(tabiat üstü) olayyn sergilendi?i, vaktin geçti?i, maddi-manevi kazanç pe?inde ko?ulan, genelde ticaret ve ziraat ile geçimin sa?landy?y, her alanda iradi seçimin oldu?u, bu nedenle yönelinen, harekete geçilen, ihtiyaçlaryn arandy?y, her türlü imkanyn oldu?u, deney-tecrübe ve synamanyn yapyldy?y büyük bir ortam-mekan-yerdir. Dünya ayny zamanda önümüze konulan bir e?itim- talimgah-okuma-yazma ve yönetim-sevk-idare alanydyr. Ki insan, kar?yla?ty?y imkanlar ve fyrsatlar dahilinde heves-heva-tamah, istek-dilek-merak etmesiyle ve hür iradesiyle iyi veya kötü istikamette istedi?i tarafa yönelmekte, istedi?i ?ekilde intiba- algylamakta, istedi?ini dü?ünmekte-fikretmekte, istedi?ini kabul etmekte-ö?renmekte, ifade etmekte ve fiil-davrany? sergilemektedir. Ynsan, istedi?ini üretmekte ve tüketmekte, beslenme-hazym, büyüme-geli?me olmaktadyr. Bunun sonucunda da maddi-manevi varly?ynda arty?-tazelik-temizlik yada eksilme-yorgunluk-kirlilik olmakta, ayny zamanda insanyn yapty?y-etti?i her fiil-davrany?, yüce yaratycy tarafyndan sayysal nota dönü?mekte ve dünyadaki ba?ary derecesi ortaya konulmaktadyr. Ki dünyanyn, insan hayatynda en önemli rolü de budur. Bu ba?ary ile insan elbette ahret hayatynda vaad edilen mükafaty alacaktyr. Ba?aryly olunmady?ynda da elbette dercesine göre vaad edilen ceza verilecektir. Selam ve Sevgiler Düzenleyen kutlu aytug - 13-Ağustos-2011 Saat 20:30 |
|
ahmet
|
|
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 2604 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 15-Ağustos-2011 Saat 09:47 |
S.A.
?emanyz gerek biçim gerek içeriz yönünden fevkalade ba?aryly ve öyleki düz yazyyy okumadan ?emaya bakarak anlatym görülebiliyor ve ele?tiri yapylabiliyor.
Diyorsunuz ki: "Dünya denince her halde akla pek çok kavram gelmekte, ancak böylesi temel kavramlaryn yöntem bilim diagramyyla açyklanmasy, her zaman oldu?u üzere ilgili tümel kavramlar kullanylarak mümkün olmaktadyr" Buradaki iki hususa kar?ylyk vermek istiyorum.
Birincisi;Evet, dedi?iniz gibi dünyanyn binbir türlü resmi çizilebilir.
Ykincisi; Evet, dedi?iniz gibi Yöntembilimsel analiz tümel kavramlar kullanylarak mümkün olmaktadyr.
Ancak ?unu belirtmek gerekiyor ki kavramlar imge olmady?yndan tümeldir. Penceremizdeki saksyda sary çice?in imgesi vardyr, bahçemizdeki kyrmy?y çice?in imgesi vardyr. Fakat bu çicekler dahil tüm çiceklerin KAVRAMI vardyr ve bu herkes için ortak ve tümel bir anlamdyr. "çicek" terimine yüklenen bu anlam, tümel bir anlam yani kavramdyr.
Y?te yöntembilimsel analiz yapylarak çizilen resimler böyle kavramlara dayanyr. Anlam çerçeveleri terim-kavramlarla çizilen bir resim ve remiz arasy bir i?arettir. Malumu aliniz kavramlar, tümellik yönünden kaplamy giderek büyürler. Çicek, bitki kavramy içinde kalyr, bitki canly kavramy kapsamy içindedir. Bu tümellik ne kadar "büyük" ya da "küçük" olursa olsun yapty?ymyz KAVRAMSAL TASARIM da kullanylyrlar. Y?te bu durumda yani kavramlaryn kullanymynda bile dünyanyn çiziminde çe?itlilik ortaya çykar. Herkesin bu genel dünyadan pay olarak özel dünyasyny diledi?i gibi kurabilir.
Çizdi?iniz dünya benim ve pek çok kimsenin katyldy?y genel bir dünyayy kavramsal olarak tasarlyyor. Burada kendi payyma, dünya deyince E?ER SADECE TOPLUMU nazara alsaydym, ?öyle bir resim çizerdim.
ARTIRMA geçim ARITMA
ÜRETYM yiyim TÜKETYM
TOPLUM
YÖNETYM yönelim E?YTYM
YENYLEME seçim YYNELEME
Birde a?a?yda çizdi?im binlerce dünya resminden sonra elimde kalan nesneler ve kimselerden olu?an bir YENY dünyanyn resmini sunuyorum:
Bu dünyada ortadaki ZAMAN ÇYZGYSY iki yönlü.. latife olarak derim dünya personelle ve porselenlerle kurulur ve ikisi arasynda yerden gö?e kadar fark vardyr ve fakat sonunda dünya zerre (toz) ve ene (töz) denilen özlerle kurulu sade bir yapy.. i?te bu yalyn ve sade yapy, e?er edebiyat yapmayacaksak, tümelle?tirme, soyutla?tyrma, kavramla?tyrma ve genelle?tirme yetene?imizin yapyty olan bir resimden ba?ka bir ?ey de?il mi ?
Bu demek de?ildir ki edebiyatyn hiç bir önemi ve de?eri yok. Elbete bu siyah-beyaz resimden ba?ka renkli ve canly bir dünya dahi çizilebilir. Ancak bu ba?ka bir i?e yarar bizim yalyn dünyamyz ba?ka bir i?e yarar. Zaten i?e yaramayany da ya çöpe ya da mezara atarlar. Bazylary için dünya mutfa?y, porselen tabak ile personel garson arasynda mahiyet farky olmayan MADDE'dir.
Y?te böyle "acymasyz" bir dünya da ya?yyoruz... mu ?
Evet.. e?er O'dan gelip O'na dönmese idik.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya Düzenleyen osmanziya - 15-Ağustos-2011 Saat 10:05 |
|
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |