RÜYÂ
RÜYA dizini içindeki dosyalar
Riya ve ryza arasynda ne var ? RÜYÂ...
rüyâ ayny zamanda
rüyet ve re'y arasynda dahi duruyor.
RÜYÂ için bir kapy açmaya çaly?yyorum..
amma yardymynyza ihtiyacym var...
Sorunuza, ele?tirinize, görü?ünüze ve dü?üncenize…
Gözler ve kulaklarymyz ve di?er dy? duyumlarymyz bizim alycylarymyzdyr. Yani dy?aryya açylan be? kapymyzdyr. Fakat Ymamy Nursî (R.A) insanyn midesine çaly?an elleri ve ayaklary yani verici uzantylaryna benzeterek HAYAT’y tahi bir mide kabul edip, dy? be? duyumuzu bu arada göz ve kulak cihazymyzy ya?am midemizin elleri ve ayaklary sayyyor.
Bu yüzden “ÂYÂD” (el anlamyna gelen “yed” sözcü?ünün ço?uludur) terimini sadece sadece eller anlamynda de?il el ve ayaklar ile gözler ve kulaklary kapsamynda kullanyrym. Hepsi bizim hassasiyetimizi / duyarly?ymyzy olu?tururlar. Hepsi de bir tür BASAR / GÖZ ‘dür. Genelde dilimizde ve kültürümüzde bu maddi gözden ba?ka ariflerin basiret ve feraset manasynda manevi gözlerden de bahsedilir. Ayryca alimlerin yani bilim adamynyn faraziye yapan ve bir nazariye kuran gözü de bulunur. Ymamy Gazali (R.A) danberi bunlara akyl gözü ve kalb gözü ady da verilir. Bu manevi gözleri dahi NAZAR anlamynda alyyorum. Sonuçta ortaya çykan türlü “görü?” çe?itlerini bir araya toplayacak bir anlam çerçevesi ortaya çykararak ayine-i ?uur olan insanyn merakyny tatmin edecek bir MERAYA ortaya koyabilecek bir resim yapmayy denedim.
Bu güne kadar “âyâd” olarak basar ve sem’ yani göz ve kulak, fuad olarak ta nazar ve niyet yani görüm ve erim tasavvur ediyordum.. BASAR ile hassasiyetimizi, NAZAR ile de hissiyatymyzy dü?ünüyordum. Ancak di?er gözler’i de ve bu gözlerin görüm’lerini de nazara alynca ?uur aynasynyn manzarasy de?i?ti.. bu iletinin dizini içindeki dosyalarda bunun çaly?malary vardyr. Ancak burada çaly?malardan önceki çaly?malardan farklydyr.. biraz daha disiplinli.. biraz daha izleme ve anlama kolayly?y veriyor. Bu güne kadar bu çaly?malary, tablolary ve tablolardaki resimleri izleyerek anlayan, ya da anlady?y için soran kimse çykmady.. hatta izlemek için vakit ayyran ve anlamak için gayret gösteren çykmady. Hatta bunun için vakit ayyrmaya ve gayret göstermeye de?er çaly?malar oldu?unu dü?ünen kimselerinde nadir olaca?yny dü?ündü?ümüzde, izlemek, anlamak ve sormak çok daha nadir olacaktyr. Zorunlu ya da zorunsuz çekici me?guliyetlerle herkesin i?gal edilip zamanlaryn çalyndy?y bir asyrda, bilinmeyen bir anlatymy izlemek ve yeni olan bir dili anlamak ta kolay olmasy gerek. Bu durum ö?ren-i-ciler için i?in göz ardy edilmeyecek bir tarafy.. ö?ret-i-ciler içinde anlamak için yeteri kadar gayret gösterilip vakit ayyrylyyor mu ? tarafyna gelince bu konuda yapaca?ym arty bir gayret oldu bu gün. Artyk tablolary daha açmadan onlaryn (+) eksenler de mi yoksa (x) eksenlerde olu?turuldu?unu gösteren i?aretler olacak ve böylece tablolar daha düzenli olarak olu?turulacak ve izlenecek. Y?te bu manzara, nazarymyza yapylan bir yardym olacak. Yn?aallah yararly olur.
Eller kullanylyr sonuçta BASAR yani göz ve kulak kullanylarak duyarly?ymyz dy? be? kapyyy açar çe?itli manzaralar görür ve gösterir.
Gönülden çykarylyr sonuç insanyn NAZAR yani insanyn akly ve kalbi türlü mana ve gayeleri görür gösterir.
Bu maddi ve manevi gözlerin yapy ve i?leyi?ine ili?kin türlü ve çe?itli görme kuramlary olu?turulur. Ancak bütün bu bilme ve tanyma etkinlikleri yapylyrken ortak bir yöntem kullanylmaz. Bu çe?itli yöntemlerden bazysy veri ve gözlem yönüne a?yrlyk verirken bazy yöntemlerde ilke ve yorum tarafyna a?yrlyk verir.
Ortaya konulan ilim ve irfan alanlarynyn nihai amacy bilgi ve buyru?u kullanmak, ko?ullar ve kurallardan yararlanmak oldu?unda kar?ymyza Ö?RENMEK noktasynda bir noksaniyet ve karma?a ortaya çykar. Bu durumda mantyk temelli PSL (Psikoloji, sosyoloji ve linguistik) ve matematik temelli FKB (Fizik, kimya ve bioloji) ilimler ve bilimler son kertede bizim AHLAK ve TIP olarak yararlanmamyzy sa?lyyor.
Ancak insanyn gözlerinin ve görmelerinin bu istimal ve istihdamynyn dy?ynda, dünyevi ve dini olarak insanyn tanynmasy, yararlanma ile yetinmeyenler, bunun ötesini isteyenler için arty gayret gerekiyor ve bu da yöntembilim ve insanbilimi istiyor.
Y?te bu nokta da belki RÜYA bize açylan bir kapy olabilir. (*)
Çoktandyr artyk rüya’yy “dü?” olarak kar?ylamyyor. Onu dü?ünceden, fikirden ayyrmak için “dü?” demi?ler ancak rüya’nyn öy’ü ile re’y’in oy’u birbirinden ayry süreçlerdir.. elbette dü?ünürken de bir tür uykumuz var fakat bu rüyanyn nevm’ine ve uykusuna benzemez. Belki uyanyk (yakaza) ve uyku hallerimizde türlü türlü görmeler fakat bunlary vaaz ve edebiyat ötesinde bilim yapmak, çok yönlü ve yanly bir dil olmady?yndan kolay de?ildir. Böylece rüya’ya “öy” diyerek dü?ünmekten ba?ka ve hatta öte bir ALAN veriyorum. Belki bu çaly?ma ile “Bilgi, do?ru ve gerçek olmalydyr.” Postulamy de?i?tirecek “Bilgide, dürüst olunmaly ve gerçe?i bulunmalydyr.” Olarak düzeltmeliyim. Artyk bundan sonra “do?ru” terimine nesnel ve daha belirli bir tanym verecek ba?ka bir çaly?manyn da ba?langycy olabilir.
Çünkü bakty?ymyz zaman do?ru ve gördü?ümüz zaman dürüst olmalyyyz.
Bunu türlü ve çe?itli gözlerimizde ve görmelerimizde uygulamalyyyz.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
( * )
Ynsanynyn iki kanady var.. riya ve riza.. "riya" BA?KASINA gösteri? yapmak olarak bilinir "ryza" ise BA?KASININ gönlünü almak olarak tanymlanabilir. Ancak bizim ellerimizi kullanmanyn ve gönlümüz ile çykarym yapmanyn temellerine inildi?inde ba?ka "ra"larda görürüz.. rüyet, rüya ve re'y... rüyet suret görmektir, re'y ?ekil vermektir. RÜYÂ ise dy? suretin yansymasy ve iç ?eklin ansymasy arasynda Alem-i misal'in öy-güleriyle öykülemektir. Söylediklerimi anladynyz my ? Tamamen anlamakta biraz zorlanmy? olabilirsiniz.. çünkü yazylanlar edebi bildiri ya da bilimsel duyuru de?il hakikata arayanlara bir giri? kapysy aralamaktyr . Ancak bu da külfetli.. bir defa gazete gibi arkanyza yaslanarak de?il elinize lügat / sözlük alarak okumalysynyz.. ikincisi burada düz yazy bir araç oldu?undan amaç olan çok yönlü ve yanly hakikaty tanymakta analitik düzlem ile anlam çerçeveleri olu?turmanyn yolunu ve yöntemini hedeflemelisiniz.. bu iki noktayy göz önüne tuttu?unuzda RYYA ve RIZA kanatlaryny bilgi ve sevgi kanatlaryna dönü?türmeniz kolayla?acaktyr.
DUYURU
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim.
UYARI
Düz yazy bahane.. ?emalar ?ahane.. yazynyn dizinindeki tablolary izledi?inizde imgelemi? ve irdelemi?te olacaksynyz isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmü? ve hatyrynyza sail olacak iradeyi SEÇYKCE örmü? bulunacaksynyz.
www.yontembilim.com
www.osmanziya.com
www.insan-bilim.com
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
|