BYLYM NASIL TE?EKKÜL EDER
BILGI dizini içindeki dosyalar
http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20100715_181008_BILGI.rar - uploads/20100715_181008_BILGI.rar
Bürodaki arkada?lara yöntembilimsel analiz reklamy yapmy?tym.
Önce a?a?ydaki diyagramy yazdym:
BYLYNEN bilgi BYLEN
Bu MAVY çizgi ?u demektir, BYLGY, bilen ve bilenen ili?kisinden do?ar.
Bu bildi?imiz bir bilgidir. ?imdi bu bilgiyi biraz daha ayryntyly hale getirelim.
NESNE KYMSE
Gözlem Yorum
Veri Ylke
BYLYNEN bilgi BYLEN
X Y
X’ Y’
X” Y”
Yani bilgi konusunda bildiklerimiz var ve bunu yatay BYLYNEN-BYLEN çizgisinin üstünde gösterdim.
O zaman bu çizginin altynda bilmediklerimiz vardyr ki bunu X ve Y de?erleriyle i?aretledim.
Bilinen ve Bilen nasyl BYLGY ile birbirine ba?lanyyorsa ayny ?ekilde GÖZLEM-YORUM çizgisi dahi ba?lanabilmeli, VERY-YLKE çizgisi de ba?lanabilmeli… ve bu tanym çizgilerinin de bir ady olmaly.
Y?te böylece dü?ündüklerimizi GÖRSEL bir i?aretle örne?in bir liste haline getirip liste bo?luklaryny dü?ünmek yani MERAK etmek yani ARA?TIRMAK yöntembilimsel analizin esasydyr dedim arkada?lara.
Bundan sonraki bir hafta içinde sonra ba?ka konulary dü?ündüm hatta ba?ka konulary yazdym ama bu x ve y bo?luklary yakamy byrakmady. Dün ak?am
http://groups.yahoo.com/group/Tech-Strategy/message/1040 - http://groups.yahoo.com/group/Tech-Strategy/message/1040
linkindeki yazyyy yazdym. Daha önce hafta içinde yazdy?ym üç dört tane tabloyu ilerleterek s=bilgi11.doc tablosuna geldim.
Burada bu versiyonun son numarasyny yapy?tyryyorum.
Bu yapy?tyrdy?ymyn karma?yk tablonun ilk numarasyny açyk ve anla?ylyr örnek olarak yalyn bir diyagram halinde da ?öyle gösteriyorum.
NESNE dil KYMSE
EYLEM günlük AD
Veri BYLYM yorum
BYLYNEN bilgi BYLEN
Gözlem HYKMET Ylke
YÜKLEM din ÖZNE
Bu diyagramy verilen ?ema elbette sonraki di?er versiyonlara de?i?ti.
?imdi bu de?i?iklerinin nedenlerini de ayryntyly açyklamayaca?ym ve a?a?ydaki son tabloyu da anlatmayaca?ym. Çünkü bunlary izleyenler görecekler ve anlayacaklar. Bunlar düz yazyya çevirmeye gerek olmayacak kadar açyk ve seçik anlatymlar! Ynanmayacaksynyz ama bu böyle..
Yeter ki MERAK denilen suje’yi MYR’AT denilen obje’ye gönderim. Yani merak / bak-ara denilen kimse mir’at / ayna denilen yansytan nesneye bakarsa ki burada mir’at versiyon numaralaryyla syralanmy? tablolardyr, görür. Bu aynada bulunan göstergeleri zihniyle okuyarak görüngüleri zihnine yazarak yapylan yani kavramsal tasarym yaparak görecektir. Konu hakkynda az-çok bilgisi ve konunun özü hakkynda meraky varsa bunu yapabilecektir.
Aksi halde aç olmayana yemek be?endirmek nasyl zor ise, i?tiyaky olmayany çaly?tyrmak nasyl kolay de?ilse meraky olmayany bu konularyn ve konu?malaryn içine çekmek olasy de?ildir. Ancak arayanlar bakar ve bakanlarda görür ki GÜNLÜK bilgi bilim, bilim yani FÜNÜN dahi HYKMET, hikmet dahi DYN denilen bir katman içinde ilerliyor ve BYLGY yükseliyor. Ancak biz tablolarda Fünun ile Hikmet arasynda duran BYLYNEN ve BYLEN ili?kisini inceleyerek bilginin olu?umunu, kurulu?unu ve geli?imini görmeye ve göstermeye çaly?tyk.
Burada ana çaty ?udur:
Veri ANLATIM Yorum
BYLYNEN bilgi BYLEN
Gözlem ANLAM Ylke
Bilenin ilke ve yorumlary ile bilinenin veri ve gözlemleri ile bilgi olu?ur.
Böylece söz ve bilgi aracyly?y ile gerçek kurgulanyr.
Bilgi ya da dil katmanlarynda bu dört kö?e çe?itli oran ve güçte bir araya gelir.
Bu bilgi olu?turma ve gerçe?i kurgulama sürecinin iki yany vardyr.
Deneme ve Yanylma ile Ara?tyrma ve Geli?tirme…
Bilgi rast gele olu?turulmaz ve gerçek geli?igüzel kurulmaz.
Sorunlaryn soru haline getirilmesi bilgi olu?umunun motorudur.
Gerçeklik hipotetik deduksiyon ile evrimsel bir süreçle kurulur.
Bilen ve bilinen ili?kisini konu?maya dökerseniz dinleyen ve söyleyen yanlaryny elde edersiniz.
Bilginin iki yany varsa sözün de iki yany vardyr: bildirilen / dinleyen ve söyleyen / bildiren.
Dilin de iki yany vardyr: nesne ve kimse.
Tablolaryn içinde böyle çok yanlar göreceksiniz ki bu tanymlar bir ad ekseninde toplanyrlar.
Daha benim tablolary düz yazyya çevirmeme gerek kalyr my ?
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
.
NOT:
Evet, bu kadar kavramla ba?a çykmak kolay de?ildir.
Kavram sayysy ço?aldykça tasarymy daha da zorla?yr.
Ynsan zihninin en çok dört be? YENY kavramla ba? edebildi?i söylenir.
Bu tabloda bir kavram ikinci kez kullanylmady?y için bir kö?ede en az 12 kavram varsa dört kö?ede 48 kavram eder. En az bu kadar (+) eksende yer alsa toplam 98-100 tane kavramyn tümünü bir tabloda görmek MERAKI yoksa insanyn zihnini karartyr, bu MYR'ATA ülfeti yoksa esret kalbini bunaltyr.
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
http://www.osmanziya.com/ - www.osmanziya.com
http://www.mustafabugucam.com.tr/ - www.mustafabugucam.com.tr
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
|