YNSANIN MANEVYYATI
s=maneviyat.doc
(maalesef öbe?in files kysmynda bu dosyayy bulamadym.
Yedek CD ve datalarym içinde bulmak ise imkansyz de?ilse de çok zor.
Ama ara?tyracaklar için tarih itibariyle bulunabilir)
Öbe?imizin files kysmyna ekli s=maneviyat.doc ?emasynda çizgiler ve renklerle bir tablo ortaya konuldu.. Hem bu düz yazy da files kysmyna eklenmi?tir. Çünkü ancak word editöründe görünecek grafik ö?eler vardyr.
Bu grafik tabloda kare kutular ve oval yumurtalar var içinde sözlerin yazyldy?y. Tablonun ba?ly?ynda "YNSAN DAYRESY" yazyyor. Ortasyndaki büyük sary yumurtanyn öze?inde de "MNV" (maneviyat) kysaltmasy var. Altyndaki sary ?eritte genelde düz yazyyla yazylmy? açyklamalar bulunur. Bu tabloda "SEVYN < YSTEYEN> BYLEN" yazyyor. Tablodaki di?er kutu ve yumurtalarda ba?ka adlar ve terimler bulunuyor.
Bu tabloda bir öykü yazdym ve bir resim çizdim. Bu öyküyü size anlatabilmek için adlaryn/terimlerin yansytty?y anlamlary/kavramlary düz yazyya çevirece?im.
Ynsanyn teninin dy?tan bir görünü?ü var. Gövdenin üstünde ba?y bulunur. Bu gövdeye ba?ly üyeler yani eller ve ayaklar. Ba?ynda da gözler ve kulaklar bulunur. Bu sekiz araç ve aygyt sa?ly ve sollu dizilmi?ler. Dy?tan örtüyle ve içten örgüyle görünmeyen bel uzantylaryny ve dil araçlaryny saymyyorum. Ynsanyn iç organlary nazara almadan bu dy? üyeleri ortaya konulan manzarayy ( - X -) harfine benzetebiliriz. (X) harfi elleri ve ayaklaryny göstergeler. Harfin kenarlaryndaki (- -) eksileri insanyn gözleri ve kulaklary olsun.
Y?te insanyn maneviyaty onun bu -X - maddiyatyna benzetilmi?tir. Hani ?u günlerde bir MAKSYMUM (maximum) reklamy var. Özgürce kollaryny yanlara açyp ayaklaryyla yukaryya zyplayarak havaya uçan insan "kelebe?i"..
Ynsan, Y?TAH ve Y?TYYAK ayaklaryyla yerde yürüyen bir "tavuk"tur. Ynsan, A?K ve MERAK kanatlaryyla göklerde uçan bir "kartal"dyr.
?emaya "YNSAN DAYRESY" ba?ly?yny verdim. Çünkü "tavu?un ayaklary" bu dairenin çemberi "kartalyn kanatlary" bu dairenin merkezidir. Dairenin çemberi tablonun üstündeki kyrmyzy kutularda, direnin merkezi de alttaki mavi kutularda anlatylmy?tyr. Ortadaki büyük sary yumurtanyn içine bu dairenin kar?yt ve kar?ylykly olan "hadd"ler yazyldy:
FEVK ETRAF ZENEB
Üst çevrel Kuyruk
Ufuk çizgisinin Sol ve Sa? yanynda bulunan ?YMAL I?ytsal "Sol görü" ve i?itsel "Sa? duyu" YEMYN
Alt özek Ba?
RE'S MERKEZ TAHT
Ortadaki büyük sary yumurtanyn etrafynda dört küçük yumurta daha var:
HASS VE YRADE HYSS VE YDRAK
Tablonun sa? tarafynda üstünde YRADE (istenç) ve altynda YDRAK (anlyk) yazyly. Tablonun sol tarafynda üstünde HASS (duyarlyk) ve altynda HYSS (uyarlyk) yazyly. Bu dört terim/kavram üstteki kyrmyzy kutular ile alttaki mavi kutular ARASINDA bulunan dört tane YE?YL yumurtadyr. O zaman tablomuz ?u üç rengi ve üç durumu içeriyor:
KIRMIZI, üstte, AYAD, elleri ve ayaklary gösterir. Y?tah ve i?tiyaky ellere ve ayaklara benzettim. Çünkü bizler i?tah ile yeriz ve i?tiyak ile yediklerimizi harcaryz. Besin almamyz için i?tahly bir mide konulmu?. Yediklerimi harcamak içinde ?evkli ve i?tiyakly bir çaly?ma verilmi?. Önce i?tah adymyny ataryz, arkasyndan i?tiyak adymyny ataryz. Böylece i?tah ve i?tiyak ayaklary ile yürürüz.
YE?YL, ortada, MANEVYYAT gözleri ve kulaklary gösterir. Ynsan yürür.. nereden nereye.. geçmi?ten gelece?e do?ru.. Sa? taraf olan mazi YDRAK edilir. Kader idrak edilir, ya?anan geçmi? bilgi halinde saklanyr. Ondan ders ve ibret alynyr. Sonra sol taraf olan atiye, gelece?e yönelerek YRADE ederiz. Yani geçmi? bilgi, gelecek buyruktur. Ydrak (anlyk) hissiyata, irade (istenç) ise hassasiyete ba?ly.Y?tah ve i?tiyak gibi burada idrak ve irade arasynda da öncelik sonralyk ili?kisi var. Yrade MANEVY kulak, idrak MANEVY gözdür.
MAVY, altta, FUAD, gönlü, bilgiyi ve sevgiyi gösterir. Bilgi do?ru ve gerçek olmalydyr. Buyruk, iyi ve güzel olmalydyr. Marifet ve muhabbet bunlarla elde edilir. Gönlümüzü bunlar kurar.
Ortadaki ye?il kutular içinde açyklamalary yapylmy?tyr, maneviyatymyzyn. DI?IMIZDA çykara ve yarara dokunan ve basan eller ve ayaklaryn yürüyü?lerini gösteren kyrmyzy hali ile YÇYMYZDE sevgi ve saygynyn iyi ve güzel buyruk ile do?ru ve gerçek bilgi de?erlerine uçu?laryny bir benzetmeyle anlamak ve anlatmak istersem tavu?un e?elenmesini ve kartalyn süzülmesini aklyma getiriyorum. Yerdeki biz tavuklara gökten her gün bir "güne?" tanesi atylyyor. Herkese tam tamyna e?it 24 saat veriliyor. Ne eksik ne fazla zengine de fakire de E?YT bir ?ekilde tastamam yirmi dört altyn veriliyor.
Bu taneleri yiyen tavuklar ne yumurtluyorlar?
Hiç kimse bu yirmi dört saati bir saniye uzatamaz ve kysaltamaz hyzy üstünde hareket edemeyece?inden. Örne?in elli iki yyldyr Osmanziya'ya da günde yirmi dört saat verilmi?tir, Bill Gates'e yirmi dört verildi. Fakat birisi dünyanyn en zengin adamy, di?erinin bir arabasy bile yok. Bu fark onlaryn MANEVYYATLARINDAN kaynaklanyyor. Geçmi?e dönük idrakleri ile gelece?e dönük iradelerini öylesine FARKLI kullanmy?lar ki onlaryn ya?am a?açlary AYRI meyveler vermi?. Bir tanesi öylesine AKILLI çaly?my? ki ba?arydan ba?aryya, üründen ürüne, onurdan onura ko?mu?. Bir tanesi bir ki?iye bile aklyny yöntembilimsel kullanmayy benimsetememi?, ö?retememi?, kullandyramamy?. Bununla birini yeriyor öbürünü göklere çykartyyor de?ilim. Her biri ayry bir dünya ve bu yüzden hepsi birbirine e?it. Ve insanbilim yönünden birbiriyle asla kyyaslanamaz.
Her ne ise.. buraya kadar.. kimine sykycy ve a?yr.. kimine de ilginç bir anlatym ve yeni gelen bir yakla?ym, bu cümleye kadar okudu?u insanbilim öbe?indeki bu ilk yazymda insany tanyma babynda ve kendini anlama konusunda ortaya bir ?eyler konulmaya çaly?yldy.. Böyle onlarca, yüzlerce de?i?ik tablolar çizilebilir terim/kavramlarla..de?i?ik yan ve yönlerde yeni noktalardan ve açylardan insany anlamak için u?ra?yldy ve u?ra?ylacak..
Burada ki yöntembilimsel ?emalarla KIRMIZI ayad (eller ve ayaklar) ile MAVY fuad (marifet ve muhabbet) arasyndaki idrak ve irade YE?YL maneviyaty konusunda, insanbilimsel anlatymyn binlerce örne?inden bir örne?ini verdik.. Ynsany anlatmakta ne kadar ba?aryly oldum bilemiyorum ama ?u mesajy vermi? isem benim için maksat hasyl olmu? demektir:
Ynsan karma?yk ve kompleks bir yumaktyr. Bu yuma?yn iplerinin çözülerek a?ynyn açylmasyny açyklamak ve a?-aç olu?unu ve meyve veri?ini anlamak için düz yazy dilinden farkly yeni bir anlatym tekni?i kullanmak gerekmektedir.
Maneviyatynyz bol ve bereketle olsun.
Osmanziya.
(19 Mayys 2006)
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|