SÖZÜN BYTTY?Y YER…
VEILE dizinindeki dosyalar
http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20100629_065101_VEILE.rar - uploads/20100629_065101_VEILE.rar
Veile, “ve” arty “ile” sözcüklerinin toplu hali.
Bunu veyl olarak okuyabilirsiniz.
Veyl, bir tür leyl / gece’dir.
Güzel Türkçemize “Vay” olarak geçmi?.
Eyvah diye tersinden bir okunan bir hali dahi var.
“Ah” eden “vay”yn ady E”yv”ah’dyr.
“Ve” ve “Yle” sözcü?ü bir ili?ki ortaya koyar.
“Ve” iki özneyi birle?tirir.
“ile” bir nesneyle eyle?tirir.
Ortaya bir ili?ki çikar.
Bir ili?kinin olumsuz sonuçlary için “ah” edilir.
“Oh” ya da “Ah” sedasy kelimenin bitti?i yerde
tek bir sözcük türü olan nida’nyn ba?lady?y andyr.
“Ve-elasr” tümcesi, yemin ile birlikte bir sözcük söylenmesine örnektir.
Buradaki “V” harfi yemin gibi görünür, Burada “ve” sözcü?ü ile
anlatymyn önemine ve manasynyn de?erini dikkat çekmek isterse de
buradaki önemli gerçek ve de?erli bilgi tümcenin sonundaki HUSR’dur.
Asr sebebdir, husr da neticedir. Ba?taki “V” ise bu sonuçla kar?yla?anlaryn
“Vay” veya “Veyl” edece?ine, ah edip evyah diyece?ine i?aret eder.
Genelde sorunlar güç ile çözülür, para ile çözülür, yetki ile çözülür
ama hepsinin temelinde görünmeyen bilgi, dü?ünce, seçim bulunur.
Görünenine “i?” diyelim görünmeyenine “de” diyelim. Y?te bu ikisi dahi lazym.
Ancak öncelik ve sonralyk yasasynyn geçerli?i oldu?u bu dünya da
de’menin sözü biter, i?’in sazy ba?lar.
Kendimce ço?u zaman seslendirdi?im bir sözüm var:
“Yktidarymyz, itiyadymyz kadardyr. Yhtiyarymyz da itimadymyz kadar.”
Bu yüzden insanlar itiyadlaryyla mücadele ederek iktidarlaryny kazanmak isterler.
Çünkü söz bitip i? ba?lady?ynda iktidaryn gücüne ihtiyaçlary vardyr.
Çünkü insanlaryn ürünü kadar onuru vardyr ve ürünü verecek ba?aryyy isterler.
Sonucu ba?armak, hedefi ele geçirmek ve i?i becermek ba?arysy kolay de?ildir.
Diyebilirim ki ki?ilerin türlü sorunlary olabilir ancak bunlaryn hepsinin temelinde
yatan sorun, güçlerine yerle?mi? aly?kanlarynyn pençesinden kurtulamamaktyr.
Bilgi ile güç arasyna bir faktör girer; istenç..
ilim ile iktidar arasyna bir etmen bulunur: irade..
Aziz ve hakîm olan kudretini ve ilmini irade ve idare eder.
Fakat öyle olur ki cüz’-i iradenin ve b’az-i ilmin faydasy olmaz.
Bu sözün bitti?i yerdir.
Kuvvetli zulm eder.
Alim isyan eder.
Tabib sigara içer.
Talebimiz elimizden kaçar gider, arzumuz uçar kaybolur.
Y?te bu nokta da bize dü?en bir i? var:
Umudu yitirmemek. Çünkü;
iradesini gerçekle?tirmek kadar iradenin yetersizli?ini görmenin de bir anlamy var.
Ynsan hep istedi?inin gerçekle?ece?ini sanyr, dile?inin sa?lanaca?yna kanar.
Y?te olumsuz sonuçlardan sadece bu sanyyy bitirmesi ve bu kanyyy tüketmesi yeter.
Y?bu yeterli?in ardynda ise yoksunlu?un ve yoklu?un acysyny ve ate?ini tatmasy yatar.
Zaten ba?arsa bile hedefi ele geçirmenin ardyndaki bo?lu?a dü?menin bulanykly?y
ba?arysyzly?yn do?urdu?u olumsuz sonuçtan a?a?y kalmaz.
Ynsan artyk anlamaly ki bir hedef elde edilerek ba?ka bir hedefin kayna?y haline gelip
yeni bir hedefe ko?turdu?unda ENYNDE SONUNDA ya?am bir gün ölüm ile bitecek
ve böylece kazandy?y veya kaybetti?i hedefleri toptan anlamsyz hale getirecektir.
“Külli nefsin zaikat-ülmevt-ve-nebliküm-bi??erri-ve-elhayry-fitne-ve-ileyna turceun”
Herkes ölümü tadacaktyr.Ve ?err ve hayr ibtila edilen fitnedir. Dönü?ünüz bizedir.
Ba?ka bir anlatymla (diyanet meali):
Her nefis ölümü tadacaktyr. Sizi bir imtihan olarak hayyr ile de ?er ile de deniyoruz. Ancak bize döndürüleceksiniz
Demek enbiya suresindeki bu ayet;
Her tenin, her canyn, her canlynyn ölümü tadaca?yny
BUNDAN DOLAYI;
hayyr ve ?errin yani kazanmanyn ve kaybetmenin bir yary? içindeki synav oldu?unu
BUNDAN DOLAYI
ve esas olanyn iyili?in ve kötülü?ün anlamyny bilmenin önemli oldu?unu
BUNDAN DOLAYI
ve bu i? için yani do?umun ve ölümün anlamyny bilmek için, iyili?in ve kötülü?ün manasyny anlamak, kazanmanyn ve kaybetmenin sonucunu görmek için O’na dönece?imizi haber veriyor.
(ayet ?erre öncelik tanyyor, biz anlatymymyzda ço?u zaman hayra öncelik tanydyk.
Neden ? Nefis hep kolay, olumlu, iyi ve kazançly olanyn pe?inde ko?ar ve isteriz)
Bu i?e bir hazyrlyk olarak ba?ka ayet anlamyny söz arasy edeyim:
?erlere fail ve hayyrlara kabil olan insanyn
kötülü?ün nefsinden oldu?unu, iyili?in Allahdan oldu?unu anlamasy için
yukaryda anlatty?ym sözün bitti?i yer deneyimini
birkaç kez de?il bir çok kez ya?amasy gerekir.
Dilediklerinin ço?unlu?una ula?an insanyn,
ya?aya ya?aya, deneye yanyla, ba?yna vura vura
bazy isteklerini eri?medi?ini ö?renmesi zorunludur.
Alim bakar görür, cahil batar çykar derler ama istemin dileyemedi?ini
sonuçta iradesinin yetersizli?ini çok deneyimle bilenlerinde bilmesi gerekmektir.
Diyeceksiniz ki o zaman iktidar, ihtiyar ve irademizi hiç kullanmayalym my ?
Hayyrlary istemeyelim mi ? Ürünü kazanmayalym my ? Ba?aryyy yakalamayalym my ?
Kayna?y kullanmayalym my ? Çaly?yp aly?mayalym mi ? Hedefi ele geçirmeyelim mi ?
Deneyip yanylmayalym my ? Ara?tyryp geli?tirmeyelim mi ? Yary?yp geçmeyelim mi ?
Tüm bu sorulara HAYIR diyorum, hayyrda hayyr vardyr.
Nefsimize hayyr deyip çaly?alym, idrakimizi çaly?tyralym,
tembelli?imize hayyr deyip çaly?alym, istencimizi i?letelim.
Akyl, idrak ve irade kullanylmak için verilmi?tir.
Ynsanyn içindeki geli?me zembere?i çaly?mazsa insan tembellikten patlar.
Çaly?mak ve ba?armak istiyorsanyz bu dizinin içindeki tüm ?emalaryn çizdi?i
YOL HARYTASI herkese yeter. Bunlardan bir tanesini a?a?yya yapy?tyrdym.
Ancak yoldaki istikameti istikrarla koruyup inhiraftan syyrylmanyn ve hidayeti bulmanyn
en temel, en dip ve en son dayana?y ye’se dü?meden, panik yapmadan
O’nun yardymyny ve deste?ini beklemek, anmak, unutmamak ve ünlemektir.
Umutlanmaktyr.
Ynsan elbette hedefini ele geçirmek için iktidaryny kullanacaktyr.
Ynsan elbette gayesine ula?mak için ihtiyaryny sarfedecektir.
Ynsan elbette talebini elde etmek için iradesini çaly?tyracaktyr.
Ancak bunda ba?arysyz oldu?unda da aslynda verilen mülkün
Allah’yn me?ietinde oldu?unu anlayacak ve asla ve asla unutmayacaktyr.
Hedef elbette yine emredilen hayyr olsun ve bu amel-i ahseni ele geçirmekte
Allah yarimiz ve yariniz, yardymcynyz ve yardymcymyz olsun.
Allah sözü duyan ve en iyisine uyandan etsin. Amin.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim

|