uploads/20210614_122456_KADER.rar - uploads/20210614_122456_KADER.rar KADER
KADER
Kader ve
Yazgı konusu en ince konudur.
Hukuk
fakultesi okuduğum ve seçmeli ders olarak HUKUK FELSEFESİ de gördüğüm halde
oradan öğrendiğim ve aklımda kalan tek cümle.. "Kader konusunun felsefenin
PASLI KİLİDİ" olduğudur. Buna
rağmen gençliğimde nasıl da ateşli ateşli kadar tartışmaları yaptığım aklıma
geldikçe şimdi utanıyorum.
Hukuk
fakültesini bitirili 47 sene olduğu halde hukukçuluk mesleğimde duyduğum en
anlamlı söz bir hakime hanım kardeşimin, “İyi ki kaderimizi yazan biz değiliz.”
cümlesi olmuştur.
Aşağıda
dizine ekli 22 tablo içinde yazgının (kaderin) ve yargının (kazanın) en açık ve seçik tanımını ve kuruluşunu
izleyeceksiniz.. buna rağmen kader ve irade tartışmalarının bu gün macro
dünyaya ilişkin CEBRİYE (determine rölativite dayatımı) ve micro dünyaya
ilişkin CERBİYE (istatistik kuantum deneyimi) münazaralarından öteye
gitmediğini de bilirsiniz.
Bir defa
teorik kadar ile pratik kaderi birbirinden ayırmak gerekir.. İmamı Nursi 26.Söz
olan KADER mevzuunda TEORİK olarak oldukça doyurucu bir açıklama yapmıştır. Bu
günkü yahudi teolojisi islam dünyanın kader kuramını aynen kabul eder. Biz
pratik olarak geçmişe kadar geleceğe irade olarak bakarız.. aksi yapılsaydı
yaşam sürmez, uygarlık ilerlemez ve medeniyeti ve insaniyeti inşa etmek mümkün
olmazdı zaten.
Ancak yinede
insan soru sorar ve yanıt arar.. bunun bir sakıncası yoktur. Kader ve kaza ile
ata ve ceza konusu ince konular. bu mevzuda dikkatli düşünmek.. itinali konuşmak.. ve
acele karar vermemek gerekiyor. Zaten bir ömür yaşayan kimseye.. tanrıyı,
melekleri, kitabları, rasulleri, ahireti ve sonunda KADERİ.. örnekleri ve deneyimleri ile anlama imkanı doğuyor. Hayrın ve şerrin
yaratıldığını.. insanın hayra kabil ve şerre fail olduğunu.. sonunda SAİL
olduğunu.. hasenetinin vehbi.. seyiatının kesbi olduğunu ve sonunda NAİL
bulunduğunu anlıyor.
Şimdi bu
yazıyı yazdım.. 68 yaşında.. öyle ise bu yazı 67 yıllık dürülüşün bir dirilişidir.. ya da 7000
yıllık bir EVRİMİN devrimidir.. bu ARD
zamanlı ilişkilerden başka bir de yazgının
dayatımı ile yargının deneyimi arasında farkı anlamak için buyruluş ve
YARATILIŞ arasındaki EŞ zamanlı ilişkiyi bilmek gerekiyor. Öyle yaratılış ve
evrim çekişmelerinin götüreceği bir yer bulunmaz.
Bu yatay ve dikey ilişkisi bilsen bile bu
kuramsal ve kurumsal bilgilerden başka UYGULAMALI tasarları ve kararları gerektiren önerileri ve onayları bilmek gerekiyor ki bu da
şuraya bindirilen yirmi tabloya
eklenecek en az kırk tane tablo gerektiriyor. Tüm bunları bilsek bile kader tablosunda yazılı ŞAKİ başlığı SAİD
başlığına çevirmek için elinde DUA’dan başka bir vesile ve vetirenin
bulunmadığını görmek gerekiyor.
Sonuçta
HEPİMİZ bekliyoruz.. intizar ve tarabbus
ediyoruz.
İşte bunun
için diyoruz ki:
Allah azze ve
celle bizim ve sizin akıbetinizi ve ahiretinizi güzel ve iyi etsin. Amin.
Bilgi,
sevgi, saygı ve sağlıcakla kalınız.
Osmanziy
14.06.2021 Üçyol İZMİR
|