Saygyde?er Aytug,
Maddi sa?lyk ve manevi sa?lyk konusunun bütünüyle yer aldy?y ba?aryly bir çaly?ma yapylmy?.
Zahire yani üst tarafa maddi syhhat batyna yani alt tarafa manevi syhhat yerle?tirilmi?.
Zahir
Ahir Evvel
Batyn
Yalnyz ?emalaryn ve yazylaryn ayny ba?lykta görünesi, yazylar ve ?emalar hakkynda görü? ya da ele?tiri yapylyrken ayny anda görünmesi bakymyndan önemli. Daha önceki iletimde belirtti?im gibi "önce" YAZININ "sonra" ?emanyn yapy?tyrylmasy sorunu çözecektir sanyrym.
Yazy içeri?ine ele?tiri olarak maddi sa?ly?yn homostasis yani bedeni denge / MUVAZENE'ye manevi sa?yly?yn da ruhi uyum / ADAPTASYON'a ba?ly olmakla ayry esaslary vardyr. Ykisini ayny esasa ba?layamayyz gibi geliyor. Her ikisi sa?lykta birbirini etkileyebilimesine ra?men maddi sa?yyk atom ve hücre esasyna ba?ly biolojik DENGE'ye ili?kin iken manevi sa?lyk ene ve zümre ba?ka bir anlatymla birey ve toplum esasyna ba?ly pisiko-sosyal UYUM'a ili?kindir.
Evet insan bir taraftan evrenin bir üyesi iken ayny zamanda toplumun da bir üyesidir.
Evren ko?ullary yani ?ERAYT'Y dayatyrken insana dayatyrken toplumda kurallary yani ?ERYAT'A dayatyr. Ynsanda bu dayatymlary özgürlük ve seçimiyle BYLGY VE KARARIYLA gerçekle?tirdi?i denge ve uyum "ylym" (ilim de?il) ile mukabele eder.
maddeten hasta olursa tabibe gider, ilaç alyr. Manen hasta olursa hocaya gider. Kur'an okur. Böylece Ilym dedi?im muadil, mutedil, adil yani hadd-i vasaty gerçekle?tirerek syrat-y müstakimde gitmeye çaly?yr. Günde kyrk kez yapylan hüda duasynyn mahiyeti budur.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
|